20 okt 2021

Waarom fysieke en emotionele gezondheid zo nauw samenhangen

We hebben de neiging te denken dat fysieke gezondheid gelijk staat met gezondheid tout court, maar daar komt veel meer bij kijken: een goede gezondheid is de optelsom van fysieke én emotionele gezondheid. En om ons top te voelen moeten we aan beide aspecten werken.

Onze gemoedstoestand of emotionele gezondheid beïnvloedt ons lichaam, omdat onze hersenen verbonden zijn met het immuunsysteem en het positief of negatief beïnvloeden.

4 tips voor een betere emotionele gezondheid

  • Zelfrespect of zelfvertrouwen: we zien onszelf niet altijd zoals anderen ons zien. Het is belangrijk jezelf te kennen, te weten wat je beperkingen zijn en die aanvaarden, en vooral je capaciteiten volop ontwikkelen. Vraag aan de mensen die je het beste kennen, familie, vrienden... wat ze in jou het meest waarderen, en ga met die informatie aan het werk om die aspecten volop te benutten.
  • Laat je niet meeslepen door negatieve gevoelens: leer bewust ademhalen, diep inademen en op gecontroleerde wijze uitademen. Dit soort ademhalingsoefeningen helpen je ontspannen.
  • Mentale rust projecteren op de fysieke toestand: de momenten identificeren waarop spanning ons fysiek raakt, wat ook wel ‘lichaamsbewustzijn’ wordt genoemd, om met behulp van technieken zoals yoga tot een evenwicht te komen. Daarbij vermijden we dat de gemoedstoestand het lichaam beïnvloedt, of dat lichamelijke spanning afstraalt op onze gemoedstoestand.
  • Deelnemen aan sociale activiteiten: we voelen ons veel gelukkiger wanneer we openstaan voor de anderen. Je gaat je veel beter voelen als je je richt op de buitenwereld, door te luisteren, te helpen, met anderen samen te werken, dan door je in jezelf terug te trekken.  

Wat kun je doen voor je dagelijkse emotioneel welbevinden?

  • Slaap voldoende: goed uitgerust zijn is belangrijk voor onze emotionele en fysieke gezondheid. De meeste mensen hebben 7 à 8 uur slaap nodig.
  • Gezonde voeding: het lijkt misschien vergezocht, maar wat je eet, beïnvloedt zowel je emotioneel welbevinden als je fysieke toestand. Goede voedingsgewoontes helpen te verhinderen dat angst en stress de overhand krijgen.
  • Lichaamsbeweging of sportbewegen om gezond te zijn. Een van de meest eenvoudige adviezen voor het emotioneel welbevinden is regelmatig bewegen of sporten. Algemeen wordt aangeraden om 30 minuten per dag in beweging te zijn. 
  • Stop met slechte gewoontes: roken, alcohol of andere middelen geven heel even een goed gevoel, maar zorgen op termijn voor onbehagen en gezondheidsproblemen.

En, zoals je al weet, als je gezond wilt blijven en de band tussen je emotionele en fysieke gezondheid wilt verzorgen, moet je aan zowel lichaam als geest werken, met gezonde leefgewoontes en voldoende lichaamsbeweging.