11 okt 2021

Wat verstaan we onder gezond eten?

De basis voor een gezonde voeding is een correcte hoeveelheid voedingsmiddelen in de gepaste verhouding.

Voeding is het proces waarbij we een aantal stoffen innemen die ons lichaam nodig heeft om goed te functioneren. We spreken van een gezond dieet wanneer de ingenomen voedingsmiddelen de nodige voedingsstoffen leveren om ons organisme gezond te houden.

Voedingsmiddelen voor een gezonde voeding

Een gevarieerde en gezonde voeding moet bestaan uit de volgende voedingscategorieën: graanproducten, fruit, groenten, gezonde vetten, melkproducten, vlees en vis, eieren en suikerEen combinatie van die voedingsmiddelen levert de nodige voedingsstoffen voor een gezonde voeding. Belangrijk is ook te zorgen voor een evenwicht, zodat we niet te veel van een bepaald voedingsmiddel eten ten koste van een ander dat we ook nodig hebben. Anderzijds betekent gezond eten ook met mate eten, om ons gewicht op een correct peil te houden en problemen van overgewicht en obesitas te vermijden.

Voeding moet bovendien aangepast zijn aan de fysiologische behoeften volgens leeftijd en geslacht, en evenwichtig zijn, met de aanbevolen percentages aan voedingsstoffen: koolhydraten rond 60%, vetten 25% en eiwitten 15%.

Hoe weet ik of ik gezond eet?

De voedingsdriehoek is een handig hulpmiddel om het evenwicht aan voedingsstoffen te vinden die ons lichaam nodig heeft. De nieuwste versie van die driehoek houdt ook rekening met de bereidingswijze, want afhankelijk daarvan kunnen voedingsmiddelen meer of minder gezond zijn. Vanuit dat oogpunt is de gezondste techniek stomen, gevolgd door de bakplaat of de oven, terwijl frituren te mijden is. Daarnaast valt het gebruik van glas en siliconen te verkiezen boven dat van plastic.

Om te meten of we gezond eten, moeten we rekening houden met de volgende voedingsadviezen:

  • Dagelijkse voedingsmiddelen (2-3 keer per dag)
    • Koolhydraten (brood, pasta, rijst, volkorenmeel, groenten...) Ook 3-4 porties fruit en groenten (2-3 keer per dag). In het totaal minimaal vijf porties per dag, halfvolle of magere melkproducten (2-3 keer per dag) en wit vlees (kip, kalkoen of konijn e.d.) 1 tot 3 keer per dag.
  • Occasioneel of matig:
    • Rood en bewerkt vlees of vleeswaren, beperkt tot 1-2 keer per week en in combinatie met groenten.
  • Suikerrijke producten (koekjes, frisdrank) vermijden en met mate zout (snacks) en verzadigde vetten gebruiken.
  • Sla geen maaltijden over en doe niet aan crashdiëten, want dat lokt hongergevoel uit.