20 okt 2021

Mediteren om beter te kunnen slapen

Mediteren voor het slapengaan bevordert je gezondheid en je levenskwaliteit.

Heel veel mensen beginnen met meditatie om hun mentale gezondheid te verbeteren, en het is bewezen dat het je gezondheid in het algemeen versterkt dankzij de reactie die het oproept in de hersenen.

Er is dus een overduidelijk verband tussen welbevinden en meditatie, aangezien het bevorderlijk is voor het immuunsysteem, goed is voor het hart en helpt de emoties te beheersen. Bovendien speelt meditatie ook een positieve rol bij de nachtrust zodat je 's morgens beter uitgerust bent.

Mediteren voor het slapengaan…

  • Mediteren bevordert een meer herstellende slaap dankzij de rust die het in onze geest teweegbrengt. Door te mediteren leren we de drukte in ons hoofd even stil te leggen. We krijgen minder angstdromen, het helpt tegen slapeloosheid, om maar een paar positieve effecten te noemen.
  • Het helpt ons ‘s morgens de dag goedgehumeurd en met meer te energie starten. Omdat we ons bij het mediteren op onszelf concentreren, heeft het de volgende dag effect omdat we bij het opstaan een beter humeur en meer energie hebben.
  • Bevordert de concentratie. Bij meditatie is het zaak zich goed te concentreren om de positieve effecten ervan te merken. Daardoor gaat het concentratievermogen op alle vlakken verbeteren, omdat we ons toespitsen op één deel van onszelf en op één enkele activiteit.
  • We vinden innerlijke vrede. We hebben allemaal te maken met de dagdagelijkse rush, stress en allerlei routineproblemen. Met meditatie ga je die emoties beter leren beheersen, je brengt rust in je hoofd en vindt dat gevoel van innerlijke vrede, een diep welbevinden.

 

Kortom: mediteren voor het slapengaan heeft positieve effecten die je gaan helpen om betere gewoontes aan te nemen voor je naar bed gaat, je ochtenden zullen aangenamer zijn en je zult innerlijke rust vinden.