02 jan 2022

12 tips om 12 maanden gezond te leven

Velen onder ons starten het jaar vol goede voornemens: kleine uitdagingen die we willen aangaan, werkpuntjes die ons welzijn kunnen beïnvloeden. Gezond eten, meer bewegen, werken aan je persoonlijke relaties, time- en stressmanagement zijn factoren die je gezondheid positief kunnen beïnvloeden.

Deze tips zijn essentieel om het hele jaar door zorg te dragen voor je gezondheid:

  1. Let op je voeding. Een evenwichtige voeding helpt je gezond te blijven, en je voelt je er ook beter bij. Gezond eten betekent dat je je houdt aan de 5 aanbevolen maaltijden per dag, met een evenwichtig en vooral gevarieerd dieet (fruit, groenten, brood, graangewassen, deegwaren, rijst, vlees, vis, peulvruchten, zuivel). 
  2. Beweeg voldoende. Gezond leven en regelmatige lichaamsbeweging gaan hand in hand. Voor een gezonde volwassene betekent dit minstens 30 minuten per dag bewegen en alle alternatieven aangrijpen die wat fysieke inspanning vragen (zoals de trap nemen, je te voet verplaatsen, …). Voor kinderen wordt 60 minuten lichaamsbeweging per dag aanbevolen.
  3. Rust is essentieel om actiever, gezonder en langer te leven. Slaaptekort is schadelijk voor je lichaam en dus voor ook je gezondheid. Plan daarom elke dag voldoende rust in en zorg dat je elke nacht tussen 7 en 9 uur ononderbroken slaapt. 
  4. Let op je ademhaling. De ademhaling is een vitale functie en het eerste fysiologisch proces dat we zelfstandig uitvoeren. Maar ademen houdt veel meer in dan gewoon je longen met lucht vullen. Door correct te leren ademen kun je je ontspannen en tegelijk je longcapaciteit vergroten. De beste ademhalingsmethode om spanningen te verlichten is de buikademhaling, die de spieren ontspant en de concentratie bevordert.
  5. Vermijd stress, want stress is schadelijk voor je gezondheid. Leef zo veel mogelijk in het nu en geniet van het moment. Probeer de dagelijkse stresssituaties te vermijden, en kies voor activiteiten die je rustig maken. 
  6. Geniet van een portie me-time. Neem dagelijks minstens 30 minuten tijd voor jezelf. Of je nu een boek leest, gaat sporten, muziek speelt, …: je dagelijkse dosis me-time zorgt ervoor dat je batterijen terug opgeladen zijn en je wordt er een beter en vrolijker persoon van. En dat laatste zorgt dan weer voor een betere relatie met de mensen rondom je, want als jij je goed voelt, dan straal je dat ook uit naar anderen toe!
  7. Onderhoud een goed sociaal netwerk met familie, vrienden, collega’s en buren. Onze persoonlijkheid wordt gevormd door onze relaties met anderen, en dat leren vormt de basis om zelf te groeien en beter te leven. Een gezonde persoonlijke relatie betekent naar elkaar luisteren en elkaar respecteren. 
  8. Hou een gezond gewicht aan. Als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, dan wordt die energie opgestapeld als vet. En dat vertaalt zich in extra kilo’s. Overgewicht verhoogt onder andere de kans op diabetes, hoge cholesterol, hoge bloeddruk, slaapapneu. 
  9. Vermijd schadelijke stoffen. Roken, alcohol, te veel eten en drugs zijn even schadelijk voor het lichaam als voor de geest. We moeten op tijd “nee” of “genoeg” kunnen zeggen. Iedereen weet intussen wel dat stoppen met roken een van de meest voorkomende goede voornemens is, maar het is niet altijd makkelijk om vol te houden.
  10. Vermijd gezondheidsrisico’s door correct te handelen. Op het werk, achter het stuur, thuis, bij het sporten, bij geneesmiddelengebruik enz. We kunnen ongevallen en ziektes alleen vermijden als we beseffen wat de risico’s zijn.
  11. Laat regelmatig een preventieve basischeck-up doen. Een regelmatige gezondheidscheck-up kan ziektes helpen voorkomen. Voor vrouwen is dat bijvoorbeeld een jaarlijks gynaecologisch onderzoek, en voor mannen een onderzoek van de dikke darm vanaf 50 jaar.
  12. Neem je eigen gezondheid in handen, en draag er voldoende zorg voor. Om gezond te leven is het belangrijk alle bovenstaande tips goed te volgen.