07 okt 2021

Waarom moet je op je cholesterol letten?

Bepaalde risicofactoren verhogen de kansen op een verhoogde cholesterol. Maar je kunt het vermijden door erop te letten.

Hypercholesterolemie of verhoogde cholesterol is een complexe ziekte, die geen merkbare symptomen veroorzaakt en meer dan één oorzaak heeft. Het is dan ook essentieel deze ziekte te herkennen en zoveel mogelijk bij te sturen.

Een eerste stap om een te hoge cholesterolwaarde naar beneden te halen is door je leefgewoontes aan te passen: 

  • veranderen van eetgewoontes bij normaal gewicht, en in geval van overgewicht, bijkomende maatregelen om af te vallen;
  • minimaal 30 minuten per dag lichaamsbeweging;
  • stoppen met roken voor rokers.

Wat is hypercholesterolemie en wat is de behandeling?

Hypercholesterolemie (een te hoog cholesterolgehalte in ons bloed) is een van de belangrijkste factoren die aanleiding geven tot cardiovasculaire aandoeningen. Hart- en vaataandoeningen, zoals diegene die rechtstreeks het hart aantasten, zijn een van de belangrijkste doodsoorzaken in België. We moeten beseffen welke risico’s we lopen als we onze cholesterolwaarden niet in het oog houden.

Om ons cholesterolpeil te verlagen en het risico op hart- en vaatziekten zoveel mogelijk te beperken, moeten we onze leefgewoontes aanpassen en letten op de volgende factoren:

  • Roken: mannen en vrouwen van middelbare leeftijd die roken, lopen een veel hoger risico op een hartinfarct. Stoppen met roken doet dat risico geleidelijk dalen.
  • Eetgewoontes: ook voeding is een belangrijke factor voor ons cholesterolgehalte. De voorkeur moet uitgaan naar een mediterraan dieet, rijk aan graanproducten, groenten, fruit, vette vis die rijk is aan omega 3 en olijfolie. Vette zuivelproducten, rood vlees en bereide vleeswaren die veel schadelijke vetten bevatten, moet je dan weer vermijden. 
  • Alcohol: een heel matig gebruik verhoogt de HDL-cholesterol en kan het negatieve effect van LDL-cholesterol beperken. Maar het kan tegelijk leiden tot een hogere bloeddruk en schadelijk zijn voor organen zoals de lever.
  • Lichaamsbeweging: het is bewezen dat regelmatige lichaamsbeweging, zonder dat die daarom intensief is, het cholesterolpeil en dus ook het risico op hartziekten doet dalen.
  • Overgewicht: obesitas of overgewicht, en vooral buikvet, vergroten de kans op hart-en vaataandoeningen. Gewichtsverlies, al is het maar een beetje, heeft een gunstig effect.