21 jun 2021

Kies je sport en blijf in shape tijdens de zomer!

Tijdens de zomer blijven we niet graag binnen. We willen allemaal naar buiten, met vrienden samenkomen en andere activiteiten beoefenen dan tijdens de rest van het jaar. Maar dat wil niet zeggen dat je je gezonde gewoontes moet laten vallen.

Of het nu zomer is of niet, 30 minuten gematigde lichaamsbeweging per dag is altijd aan te bevelen om je hart en spieren te versterken. Hoe sterker het hart, hoe minder gevoelig het is aan stress en hoe kleiner de kansen worden op een cardiovasculair accident.

 

De beste activiteiten om tijdens de zomer in vorm te blijven 

We geven je enkele leuke activiteiten mee om in vorm te blijven tijdens de zomermaanden. 
 

Watersporten:

  • Suppen (Stand Up Paddle): deze sport wint de jongste jaren sterk aan populariteit. Niet alleen brengt het verkoeling omdat je wel eens in het water valt, je laat bovendien zo goed als al je spieren werken, zelfs een paar waarvan je niet wist dat je ze hebt! Je moet het evenwicht bewaren, roeien, zwemmen, ...
  • Waterski: alleen al je evenwicht bewaren vormt een verstevigingsoefening voor je hele lichaam. Bovendien profiteer je volop van de frisse lucht en het water; vergeet alleen je zonnecrème niet!
  • Zwemmen: heb je de kans om het zonder risico in zee te doen, ga ervoor! Met de golven train je je spieren nog meer, maar wees voorzichtig, de zee kan verraderlijk zijn.
  • Duiken: de beste periode om de diepzee te verkennen is de zomer, bij mooi weer. Bij het duiken of snorkelen zet je je hele spierstelsel aan het werk en leer je je ademhaling controleren. Vergeet niet je duikbrevet te behalen!
  • Kanoën: wordt gezien als een extreme sport, omdat je hem beoefent in snelstromend water, maar in de rustigere stukjes kun je volop van het landschap genieten. En tegelijk versterk je je armen, je rug en je hele lichaam.
  • Zeilen: overal langs de kust vind je zeilscholen die tijdens de zomer cursussen bieden om kennis te maken met de sport en ervan te genieten. Als je denkt dat het pure ontspanning is, heb je het verkeerd voor: zeilen vraagt net veel concentratie en energie, want je bent voortdurend in de weer met zeilen, touwen... vergeet dus niet vooraf op controle te gaan voor je het ruime sop kiest.

Andere zomersporten:

  • Beach ball: een rustig spelletje op het strand, maar je kunt er ook mee aan je vorm werken want het versterkt je benen, armen en lichaam.
  • Beachvolley: dit spel is al een stuk actiever en energieker dan het vorige. Door in het zand te springen en te rennen versterk je je benen en is je hele lichaam in de weer, een prima work-out dus.
  • Footing: rennen langs de zee. Doe het beter niet wanneer de zon het hoogst staat, maar wacht tot in de vooravond. In een frisse zeebries versterk je je benen, je basisconditie, je weerstand, en voor je voeten en je lichaam is het contact met het zand en het zeewater pure verwennerij.
  • Skaten: als je het langs de kust doet, kun je altijd een frisse duik nemen wanneer je er zin in hebt. Door te skaten versterk je je been- en bilspieren. Met een beetje oefenen kun je in een sneltreinvaart over de dijk vliegen, alleen opletten dat je niemand aanrijdt!
  • Fietsen: langs de kust of in de bergen, je kiest zelf je route afhankelijk van de inspanningen die je wilt leveren. Je kunt ook fietsroutes langs meren volgen en waar je maar wilt halt houden voor een frisse duik, of zelfs de Camino de Santiago afleggen. Om je lichaam niet onnodig te belasten is het belangrijk dat je voor je vertrekt uitmaakt welke je ideale fietshouding is.

 

Welke sport je ook kiest, het belangrijkste is dat je er plezier uit haalt. Zo hou je gemakkelijk vol en worden je sportsessies iets om naar uit te kijken!